HORT ESCOLAR
¿
QUE ES RECICICLAR ?
Reciclar
es el proceso mediante el cual productos de desecho son nuevamente
utilizados, también es el proceso donde materiales de desperdicio
son recolectados y transformados en nuevos materiales que pueden ser
utilizados o vendidos.
*Separa
el papel, aluminio, plástico, vidrio y materia orgánica para ser
reutilizados.
*Ahorra
recursos.
*Diminuir
la contaminación.
*Ahorra
energía.
¿QUE
ES REDUCIR?
Reducir
es muy importante ya que tiene el efecto más directo y amplio en la
reducción de los daños al medio ambiente y consiste en dos partes:
*Comprar
menos.
*Utilizar
menos recursos.
¿
QUE ES REUTILIZAR ?
Reutilizar
significa alargar la vida de cada producto desde cuando se fabrica
hasta cuando se tira.
Por
ejemplo: Una botella de refresco se puede usar para hacer una maraca.
Reutilizar
también incluye la compra de productos de segunda mano, ya que esto
hace útil los productos y a la vez implica una reducción de consumo
de productos de segunda mano.
¡
VIVE EN UN MUNDO MÁS
LIMPIO!
SEMBRES I SEMENTERS
A l’hort, hi ha plantes que se sembren en el seu
emplaçament definitiu i unes altres que és
millor fer-les créixer una mica
abans de plantar-les en un sementer.
Podeu veure-ho al quadre que hi ha al peu de la pàgina.
Els motius poden ser diversos:
-Eviten la competència de les males herbes en el moment
que la planta germina.
-Eviten que se les mengi algun animal, especialment els
llimacs i els caragols.
-En poden avançar la sembra si ho fem en un lloc protegit
de fred.
-En podem seleccionar i només trasplantar les que creixen
més vigoroses.
-Tenim un control més efectiu sobre les plàntules.
Hi ha plantes que no toleren gaire ser trasplantades ,
unes altres que resulten avantatjós fer-ne planter i després mudar-les a un
altre
lloc d’altres que
admeten totes dues opcions.
El fet de decantar-se per l’una o per l’altra dependrà de
la climatologia, del grau d’afectació respecte a certes plagues etc.
Un cop tenim les llavors, és important mantenir-les en
bones condicions perquè mantinguin una bona capacitat germinativa.
No totes les llavors duren el mateix temps. N’hi ha
algunes, com ara la ceba, que només es poden guardar durant un any.
Unes altres, com
ara les albergínies, els cogombres o l’api, mantenen una bona capacitat
germinativa al cap de cinc anys.
El primer aspecte important que cal tenir en compte és
que les llavors han de ser ven seques.
Si són humides, poden desenvolupar fongs, que les faran
malbé.
Una manera d’assecar-les del tot és fer-ho damunt d’un
sedàs, ja que aquest estri permet que hi circuli l’aire. Sempre s’ha de fer en
un lloc ventilat i a l’ombra. Mai no posarem les llavors a assecar al sol.
Un cop seques, el millor que es pot fer és posar-les dins
de pots de vidre, perquè així en controlarem fàcilment l’estat en què es
troben.
Convé que la
humitat relativa siga baixa. Podem posar dins un sequet amb gel de sílice o bé
un tros de guix.
També és important mantenir els pots en un indret fresc.
La nevera és el lloc ideal.
Algunes llavors con les lleguminoses( faves, pèsols i
mongetes), es veuen atacades PEL CORC AMB CERTA FACILITAT. Per evitar que
porten cous de corc, que ens malmetrien tot el pot, podem posar-les al
congelador uns quants dies dins d’un pot de vidre tancat per evitar-ne
condensacions. Per fer-ho, mes fàcil que la llavor estiga ben seca en el moment
de congelar-la.
Gestionar bé la biodiversitat de l’hort esdevé un punt
clau per obtenir l’èxit en la mostra tasca.
Hi ha dos aspectes bàsics per aconseguir un bon equilibri
a l’hort.
1-
Introduir-hi el màxim nombre
possible d’espècies diferents. Es pot aconseguir de moltes maneres:
·
Plantar un gran diversitat
d’espècies ( enciams, pastanagues, cebes, etc. ) i introduir unes altes menys
comuns com les colraves, els apinaps, el fonoll, etc.
·
Sembrar-hi unes quantes
varietats distintes de la mateixa espècie,( enciams de fulla de roure, romà,
meravella, francès, etc. )
·
Posar flors entre les plantes
d’horta. (clavells de moro, pensaments, calèndules, et.
·
Sembrar plantes aromàtiques i
medicinals al voltant de l’hort.
·
Afavorir-hi presencia
d’animals proporcionant-los refugi.
·
Fer tanques verdes amb
espècies d’arbrers i d’arbustos diferents.
2- Hi ha d’haver espècies que compleixen les diferents funcions que calen en
un hort. Dins de l’hort els organismes que hi viuen tenen tasques diferents,
com ara: proporcionar aliment i/o refugi als depredadors, protegir-ne el sòl, augmentant la fertilitat, degradar
restes orgàniques , produir aliments, donar ombra, etc.
Si durant l’hivern els
depredador no troben refugi ni aliment, se n’aniran, es bo instal·lar
menjadores per a ocells o pedres perquè s’hi amaguen les sargantanes.
Es interessant que hi
hague més d’una planta en flor en cada època per atraure pol·linitzadors.
Les associacions de
plantes poden presentar avantatges per diversos motius.
·
Juntes aprofiten millor els
nutrients del sòl. És bo associar vegetals amb sistemes radiculars diferents; L’api te una forta arrel i les cebes més superficial.
·
Juntes aprofiten millor la
llum i poden crear microclimes. Les bajoques que creixen verticalment es
poden associar amb les carabasses
que creixen horitzontalment. S’aprofita la llum del sol i impedeixen que
germinen les males herbes en el terreny.
·
Algunes plantes excreten
substancies per les arrels que uns altres vegetals poden aprofitat. Les lleguminoses, alliberen nitrogen el
qual el poden aprofitar altres plantes que hi ha al costat.
·
La protecció davant les plagues
i malalties. Es coneguda l’associació de la
pastanaga amb el porro, també l’all contra malalties produïdes per
fongs, com ara l’oïdi de la maduixera
.
·
Hi Ha vegetals que es poden
sembrar per servir de suport a uns altres, com ara el blat de moro, que es
planta juntament amb les mongetes perca s’enfilen per la seva canya.
·
Les plantes que tenen flors
atrauen els insectes i milloren la pol·linització d’hortalisses. És el cas dels
carabassons, els melons, les síndries i els cogombres.
·
Associar cultius de diferents
velocitats de creixement; els raves es desenvolupen molt ràpidament, mentre que
les pastanagues ho fan més poc a poc, els raves germinen primer i eviten que
ixquen males herbes ,mentre les pastanagues acaben de germinar.
ASSOCICIONS FAVORABLES I DESFAVORABLES D’ALGUNS DELS CONREUS D’HORTA.
|
CULTIU
|
ASSOCIACIÓ
FAVORABLE
|
ASSOCIACIÓ
DESFAVORABLE
|
|
Albergínia
|
Mongeta
, bajoca
|
||
All
|
Pastanaga,
cogombre, maduixera, ceba, porro i tomaquera
|
Col
i mongeta o bajoca
|
|
Api
|
Col,
espinac, mongeta, porro, pèsol i tomaquera
|
||
Carabassó
|
Mongeta
o bajoca, i ceba
|
Cogombre
|
|
Ceba
|
All,
pastanaga, cogombre, enciam i tomaquera
|
Col,
mongeta, porro i pèsol
|
|
Cogombre
|
Api,
col, espinac i bajoquera de mata alta.
|
Nap
|
|
Col
|
Remolatxa,
pastanaga, api, cogombre, espinac, bajoca, pèsol, enciam, i tomaquera
|
All,
ceba, bròquil,coliflor, col de Brussel·les, col llombarda, i col xinesa.
|
|
Enciam
|
Remolatxa,
cogombres, espinac, bajoca, pèsol nap i tomaquera
|
Api,
julivert.
|
|
Espinac
|
Api,
col, maduixera, mongeta, pèsol, nap i enciam
|
Remolatxa.
|
|
Fava
|
Espinac,
enciam i pataca
|
||
Bajoca
de mata alta
|
Remolatxa,
api, cogombre, espinac i enciam.
|
Tomaquera.
|
|
Bajoca
de mata baixa
|
Remolatxa,
api, col, cogombre, maduixera, pèsol, pataca, nap i tomaquera
|
Bajoca
de mata alta, ceba i porro
|
|
Pastanaga
|
All,
col, ceba, porro,pèsol, nap, enciam i tomaquera
|
Menta
|
|
Pebrot
|
Alfàbega
|
||
Pèsol
|
Pastanaga,
api, col, espinac, nap i enciam.
|
Bajoca,
ceba, porro i tomaquera
|
|
Remolatxa
|
Bajoca,
ceba i col
|
Espinac
|
|
Tomaquera
|
Pastanaga,
api, col, espinac, bajoca de mata baixa, ceba, julivert, porro i enciam
|
Remolatxa
i pèsol.
|
CLASSIFICACIÓ
DELS CULTIUS SEGONS LES SEVES DEMANDES DE NUTRIENTS.
|
Plantes poc
exigents en nutrients
|
Plantes exigents en nutrients
|
Plantes que enriqueixen el sòl
|
|
*Enciams.
*Cebes
*Escaroles
*Naps
*Alls
*Raves
*Espinacs
|
*Tomates
*Pebrots/pebreres
*Albergínies
*pataques
*Carabassons
*Cogombres
*Melons
*Síndries
*Pastanagues
*Remolatxes
*Cols
*Bròquils
*Bledes
*Api
|
*Faves
*Pèsols
*Bajoques
|
ELS ALUMNES DE CINQUE CURS ELABOREN COMPOST NATURAL
ELS ALUMNES DEL COL·LEGI COMENCEN LA SEVA AVENTURA DE
TREBALLAR I FER TOTES LES ACTIVITATS PROPIES D'UN HORT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Pots escriure el teu comentari